داروی کنترل اشتها مداوایی برای اضطراب

9 مارس 2015- آیا می دانستید بدن ما ترکیبی مشابه با ماری جوانا تولید می کند که از ما دربرابر  اضطراب محافظت می نماید؟ درمطالعه ی اخیر که توسط محققان دانشگاه اوتاوا انجام شد و نتایج آن درمجله ی Neuronمنتشر گردید، یک مسیر  بیولوژیکی جدید کشف شده است که سیستم تولید این ترکیب شبه ماری جوانایی را تنظیم می کند. نتایج این تحقیق نشان داد دارویی که درحال حاضربصورت بالینی برای درمان چاقی استفاده می شود می تواند برای مقابله با اختلالات اضطرابی استفاده شود.

به گفته ی پرفسور Hsiao-Huei Chen اضطراب و چاقی از مشکلات درحال رشد جامعه هستند دراین  تحقیق نه تنها یک مسیر بیولوژیکی جدید کشف شد که هر دو این مشکلات را کنترل می کند بلکه  ما متوجه شدیم که ممکن است بتوانیم این دومشکل را با یک داروی مشابه  درمان کنیم.

دکتر chenوهمکارانش در اصل به مطالعه ی تأثیرات ژنی بنام LMO4بروی رشد و بازسازی مغز می پرداختند که متوجه شدند موشهای فاقد این ژن در بخش ویژه ای از مغز، رفتارهای اضطرابی ازخود نشان می دهند و چاق می گردند.

نتایج تحقیق جدید همراه با مطالعه ی قبلی دراین زمینه نشان می دهد که آنزیمی بنام PTP1Bنقش حیاتی دراین مسیر مولکولی دارد که ژن LMO4، اضطراب و چاقی را با سیستم اندوکانابینوئید (ماری جوانای طبیعی بدن) مرتبط می کند.

هنگامیکه  محققان از داروی trodusquemineکه بطور اختصاصی فعالیت PTP1Bرا ممانعت  می کند استفاده نمودند چاقی واضطراب در این حیوانات کاهش یافت.

دکتر chenمیگوید: درمانهای فعلی برای اختلالات اضطرابی  دارای شکل اعتیاد و سایر عوارض جانبی هستند، روش ما به مغز اجازه می دهد به سادگی میزان مناسب آنزیم PTP1Bرا مجدداً تعیین نماید.

داروی trodusquemineدر کارآزمایی هایی بالینی به دلیل تأثیراتش بر کنترل اشتها و کاهش وزن و همچنین به دلیل توان بالقوه ی آن در تأثیر برسرطان پستان استفاده می شود. مطالعات قبلی نشان دادند که افرادی با بیماریهای متابولیک یا بیماریهای مرتبط با چاقی غالباً از اختلالات خلقی و اضطراب رنج می برند. آگاهی از ارتباط بیولوژیکی مشترک بین چاقی واضطراب می تواند به درمان هر دو  این مشکلات بیانجامد.

دکتر chenمیگوید: ما امیدواریم مطالعات بالینی برای بررسی اثرات این دارو بر انسان بزودی و بسرعت برای بررسی توانایی این دارو در درمان چاقی و اضطراب بطور همزمان آغاز گردد.

منبع:www.medicalnewstoday.com/releases/290495.php